Nieuws

Verhalen rijgen aan een kralenketting

Tijdens een reis door Borneo raakte Sabine Vermeire gefascineerd door de prachtige kralenkettingen, kralenmaskers en andere voorwerpen die de verschillende Iban bevolking in Sarawak maken. Zij zag hoe kralen of kralencombinaties ervaringen, ingrijpende gebeurtenissen, bepaalde kennis en vaardigheden symboliseren. Een nieuwe wereld ging voor haar open. In diezelfde periode ontmoette zij Sara Portnoy, die een workshop gaf waarbij ze het kralenproject ‘Beads of life’ voorstelde.

Sara werkt in een Londens ziekenhuis met kinderen, jongeren en families die te maken hebben met ingrijpende ziektes. Met het team zocht ze hoe je uitdrukking geeft aan ingrijpende, soms traumatische ervaringen en samen betekenisvolle momenten kan documenteren in kralen en kralenkettingen.

Het werd een hartelijke, inspirerende uitwisseling die tot op heden doorloopt en op 16 april 2024 uitmondt in een studiedag.

Kinderen, jongeren en ook volwassenen worden aangemoedigd om een veelheid aan verhalen te vertellen in plaats van vastgezet te worden in één verhaal van trauma of verlies en deze rijkdom aan verhalen in kralen onder te brengen.

Wil je graag kennis maken met deze benadering en de werkwijze in de vingers krijgen? Aarzel niet om je aan te melden voor de studiedag 'Beads of Life' - Working with people whose life is dominated by illness or traumatic experiences.

Uitdagende vragen bij de eerste 1000 dagen

De voorbije jaren zijn ‘de eerste 1000 dagen’ een echt begrip geworden. Beleidsmakers, opiniemakers en organisaties: allen hebben ze er aandacht voor! Steeds meer raken we vertrouwd met het inzicht dat er zich, vanaf de conceptie tot ruwweg het tweede levensjaar, van alles voltrekt in en rond het lichaampje van een kind. Van de hersen- tot de sociale en emotionele ontwikkeling: wat er (niet) gebeurt tijdens de eerste levensfase kan de gezondheid en het welzijn van iemand op latere leeftijd sterk beïnvloeden.

Maar samen met de interesse komt ook de polemiek. Is het discours rond vroegkinderlijke zorg een helder betoog over hoe de start voor jonge kinderen en hun families er hoort uit te zien, of komen we in een vervreemdend opbod terecht? Moeten ouders zich vooral zélf aangesproken voelen over wat hen te doen staat, of hebben we oog voor de risico’s van maatschappelijke ongelijkheid? Is de impact van ‘het begin’ een goede voorspeller voor ‘de toekomst’, of leidt determinisme tot druk en tunnelvisie?

Als pedagogen geloven Philippe Noens en Stefan Ramaekers in het publieke debat. Ze vroegen daarom aan academici en professionals vanuit verschillende achtergronden en engagementen wat er volgens hen op het spel staat en werkten samen met de Interactie-Academie een bijzondere editie uit van het Systeemtheoretisch Bulletin. Op het seminarie van 26 april wordt dit ‘Strijdschrift’ aan u voorgesteld. Het wordt ongetwijfeld een namiddag van wikken en wegen, met bezorgdheden, knooppunten en boeiende aanbevelingen!